maandag 21 juli 2014

Komen en gaan

Hoogseizoen.
Vanaf afgelopen weekend zitten we zo goed als vol in zowel de tenten (27) en mobil homes (10).
Het weer is al een week uitzonderlijk slecht, het regent eigenlijk aan een stuk door.
Normale hoeveelheid neerslag voor de maand Juli is 31-60 mm, op moment van schrijven van deze update (13 Juli) is er al meer dan 160 mm gevallen.
Erg sneu voor de gasten die juist in deze periode geboekt hebben. Het is bijzonder om te zien hoe verschillend de gasten met het teleurstellende weer omgaan. Er zijn er die vrolijk en optimistisch blijven en er het beste van maken. " We zijn nu eindelijk als gezin eens dicht bij elkaar, straks als we thuis zijn vliegt iedereen weer zijn eigen kant op". Gasten maken uitstapjes, genieten van de mooie Jura en gebruiken de tent voornamelijk als slaapplaats. Maar het slechte weer beinvloed bij de meeste gasten toch wel hun humeur. We hebben veel gasten die het voor gezien houden en vroegtijdig vertrekken. We hadden zelfs een familie die het na 2 dagen al voor gezien hield in hun mobil home!
Jammer is het dat gasten het slechte weer soms op ons afreageren.

Verreweg de meeste gasten zijn leuk en enthousiast over onze ontvangst en begeleiding. Omdat er zoveel gasten zijn, kom je er niet onderuit dat er af een toe een tussenzit die, laten we maar zeggen, meer aandacht nodig heeft en onaardig doet. Afgelopen week hadden we een hele kluif aan een gezin van wie de kuip van het woongedeelte van de tent op een waterbed leek. Binnen in de tent was het droog (dankzij de kuip) maar inderdaad was lopen in de tent oncomfortabel door het moeras eronder.
In overleg met de gast en Rent a Tent van alles aangeboden, zoals omboeking naar een mobil home met een geringe bijbetaling, gratis verplaatsing naar een andere tent, maar niets deugde. Uiteindelijk (nadat we ca 8 uur voor hun bezig waren geweest) deugde er van ons als gastechtpaar ook niets meer.  

In de rij voor de bakker.




De vertrekken.
Het valt ons op dat gasten te pas en te onpas willen vertrekken zonder rekening te houden met onze planning. Het gebeurt dat mensen op het raam kloppen en zeggen dat ze direct willen uitchecken. Wij hebben dan maar te luisteren en voor ze klaar te staan.
In de reguliere vertrektijden van 8-10 uur maken wij een planning in overleg met de gasten waarop men wenst uit te checken. Het komt vaak voor dat men, ondanks de afspraak, niet klaar is voor vertrek.
Op drukke uitcheckdagen (10-15 vertrekkers) schuift men dan automatisch op naar het eind omdat we de gasten die wel op de afgesproken tijd klaar staan niet te frustreren. Dat levert boze reacties op. Soms gaat het zelfs zo ver dat men gewoon weggaat en de borg maar voor lief neemt. Voor ons betekent dat extra werk, omdat we niet hebben kunnen inspecteren en het schoonmaakniveau niet naar de norm is.

De aankomsten.
De meeste mensen komen buiten de aangegeven aankomsttijden van 15-17 uur. Een enkeling belt ons als ze vertraagd zijn, maar het is meer de gewoonte dat men helemaal niets laat horen en soms om 22.00 uur nog wil inchecken. Dat maakt dat we lange dagen maken.

De inspecties.
Wij willen elke gast een perfecte accomodatie aanbieden die zo schoon is dat men het gevoel heeft de eerste gast in een tent of mobil home te zijn.
Vanwege het grote aantal eenheden dat wij beheren moeten wij er strikt op toezien dat er wordt schoongemaakt volgens de regels op de instructiekaart. Wij hebben geen tijd voor schoonmaak. Als we dat niet doen zakt het niveau van schoonmaak in, en dat willen wij de komende gasten niet aanbieden. Het komt dus voor dat we gasten bij de uitcheck vragen of ze een aantal zaken nog wat beter willen schoonmaken. Dat maakt ons niet populair en de vriendelijkheid van deze gasten neemt dan snel af. Toch doen we het, omdat de volgende gast ook graag in een schone tent of stacaravan wil komen.

De klus
We zijn nu ruim over de helft en kunnen al wel zeggen dat de klus groter is dan gedacht. Werkdagen van 12 uur zijn geen uitzondering en door het grote aantal accomodaties die we met ons beiden moeten beheren, beginnen we toch wel vermoeid te raken. We hebben geen dag vrij, want elke dag zijn er wel vertrekken en aankomsten, soms wel meer dan 25 op een dag. En dan nog de nodige incidenten oplossen, zoals toiletbrillen weer plaatsen, koelkasten en geijsers repareren, lampen vervangen of repareren, gasflessen vervangen en ga zo maar door. Ook hebben we veel aanloop van gasten, ook van de andere touroperators, want wij spreken gelukkig Nederlands en dat is bij de concurrent niet zo. Het lijkt op een full time baan en dat is juist wat we niet meer wilden. In onze eindevaluatie zullen we dit zeker mee laten wegen.

De Tour de France.
Op 16 Juli kwam de Tour door Doucier. Omdat de weg naar de camping volledig was afgesloten tussen 12 en 16 uur konden wij ook rustig gaan kijken omdat de aankomsten toch niet de camping konden bereiken.
De reclamekaravaan die altijd de renners voorafgaat, is een opmerkelijk gebeuren. Het gedrag van mensen verandert als vanuit de reclameauto's petjes, sleutelhangers, haribo en allerlei andere prullaria wordt gegooid.
Naast ons stond een dame op leeftijd die als een bezetene aan het rennen en graaien was. Toen ze samen met een jongetje uit het gezin van een van onze gasten naar een sleutelhangertje aan het sprinten was, duwde ze het jongetje ruw aan de kant die hierdoor hard ten val kwam op het grind. Een bebloede knie en een huilend kind en boze vader was het gevolg.
Vanaf dat moment zijn wij ook bij die vrouw gaan graaien en hebben onze buit in zijn geheel aan dat jongetje gegeven. 
De renners passeerden ons in nog geen 30 seconden.





Ongenode gast.
Wij doen de avond voor aankomsten altijd nog een ronde voordat de gasten de volgende dag aankomen voor een finetuning. De koelkast gaat aan, de laatste dode insecten halen we van de meubels en het groene tapijt en links en rechts gaat er nog een doekje over heen. Dat is het dan, de accomodatie is klaar.
Toen Erik op een drukke zaterdagmiddag gasten naar hun tent wilde brengen, viel direct al op dat er iemand in de tent moest zijn geweest, omdat de deur er anders uitzag en de gordijntjes dicht waren. Bij binnenkomst in de tent bleken er allemaal spullen te liggen en het tapijt was een puinhoop. Snel de rits dicht voordat de gasten het zagen, en verteld dat er een probleem was met de accomodatie dat eerst hersteld moest worden. Terwijl we nog even stonden te praten verscheen er ineens een buitenlandse man uit de slaaptent die geen moderne taal sprak. Erik sommeerde de man om direct de tent te verlaten wat pas na enig aandringen lukte. Direct via de receptie de Gendarmerie gebeld, die er snel was en de man die iniddels de benen had genomen rennend in het bos achtervolgde. Midden in onze drukke aankomstenmiddag moesten we dus de hele tent schoon en fris maken. De gasten namen het gelukkig sportief op en gingen lekker uit eten. 's Avonds nog even bijgepraat en alles was opgelost. De spullen die de man had achtergelaten leken te zijn gestolen, wij hebben ze achtergehouden voor het geval de politie er nog op terugkomt. 

Zonsondergang Lac de Chalain.
Gewoon, omdat het zo mooi is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen