maandag 4 augustus 2014

Het seizoen loopt ten einde

Maandag 28 Juli.
Het begint nu aardig op de schieten: nog vier en een halve week en het seizoen zit er op.
Vanmorgen twee vertrekkers (dames met kinderen die bij elkaar hoorden) waar we meer dan een uur en een kwartier mee bezig zijn geweest. We hadden 10.00 uur afgesproken voor de uitcheck, toen we aankwamen waren ze nog niet klaar. Er was een probleem met de stofzuiger (die ze de avond ervoor al hadden opgehaald). De stofzak bleek vol te zitten, en ons werd verweten dit niet te hebben gecontroleerd voordat de stofzuiger door hun was opgehaald(!) Hoe dan ook, het was verre van schoon en we gaven de dames de gelegenheid om het te verbeteren. De social talk waarmee ze bij onze komst (waarschijnlijk als afleidingstactiek)) begonnen maakte plaats voor gemopper en verwijten onze kant op dat het ook niet schoon was bij oplevering, etc.  We leren steeds beter om daar niet op te reageren. Als er iets gevraagd wordt geven we correct en zakelijk antwoord, wordt er iets naar ons hoofd geslingerd dan nemen we daar notie van waarvan akte. Bij de 2e controle-ronde zei mevrouw ons geirriteerd dat ze nu eindelijk wel eens weg wilden. Snappen we, maar we doen toch eerst ons werk. Na nog wat uitwisselingen van inventaris tussen de twee tenten, afrekenen van ontbrekende spullen en innemen van dubbele spullen (mevrouw had bij het begin aangegeven dat er zaken ontbraken die wij hebben aangevuld maar had toch niet goed gekeken) kon de borg terug worden betaald. Erik vroeg of ze nog kans zagen om de stofzuiger terug te brengen naar de receptietent, en daar ging mevrouw schoorvoetend mee akkoord. (u heeft mij ook een niet werkende stofzuiger aangeboden, daar had u dan ook naar moeten kijken). We snapten de logica niet helemaal, maar goed. Uiteindelijk zijn de stellen weggegaan na eerst uitvoerig met hun overburen adressen te hebben uitgewisseld en afscheid genomen (ze wilden toch eindelijk weg?) zonder ons nog te groeten of een blik waardig te gunnen, en de stofzuiger hebben ze buiten zichtsveld naast de tent gesmeten.
Toch zijn we tevreden met de manier waarop wij deze uitcheck hebben benaderd. Zakelijk, correct en redelijk zonder in een discussie te belanden. De dames zullen er anders over denken, maar wij kunnen onze nieuwe gasten van vanmiddag een schone en nette accomodatie aanbieden en daar gaat het om.

Het regent weer eens. Tot nu toe is het na een mooie Juni maand toch wel een erg natte zomer. Onze regenmeter geeft in totaal al meer dan 250 mm in de maand Juli aan, normaal tussen de 30-60 mm. Bijna 6 keer de gemiddelde hoeveelheid dus en we zijn er nog niet. 

Vanmiddag kregen we een SMS'je van Rent a Tent waarin we namens een een gast die vorige week is vertrokken complimenten kregen over de service die wij aan hun hebben geboden. Kijk, dat is nou leuk! Het bevestigt dat we het goed doen en plaatst de vervelende ervaringen snel naar de achtergrond.

Dinsdag 29 Juli: regen, regen, regen.
We hebben tot nu toe wel een erg slechte Juli-maand, met al bijna 300 mm regen. Het camping terrein is verzadigd en kan het vele water niet meer aan. De hele dag is het klusteam van de camping aan het rondrijden met een traktor met zand en gooit dat op plekken waar geen tent of caravan meer kan staan. Ook de Rent a Tent tenten krijgen nu last van het vele water. Het gezelschap van 11 personen en twee honden waar ik eerder over blogde vertrok vanmorgen. De schoonmaak was beslist niet op orde en doordat de personen en honden in en uit hadden gelopen dwars door de modder met schoenen aan zagen de tapijten maar ook de binnententen er niet uit. Ook de stoelen, tafels en koelkasten etc. waren verre van schoon. Toch lieten we ze maar gaan omdat er in de stromende regen niet veel te corrigeren viel en wij eigenlijk zelf aan de slag wilden met de tenten. We zijn flink aan het poetsen gegaan en kregen de tenten van binnen redelijk schoon. Wat niet lukte waren de tapijten en de geur van de honden en eten. Het is hoogseizoen, en de tenten waren dus al weer geboekt voor vandaag en twee families moesten er helaas wel in. We hadden wel wat medelijden met ze. We hebben excuses gemaakt voor het niveau van de tapijten en beloofd dat we komen stofzuigen zodra het een tijdje droog is. Maar wanneer dat is, we houden ons hart vast. Geheel volgens de wet van Murphy kwamen de gezinnen even later vragen waar ze de dekbedden en bedlinnengoed konden vinden. Helaas, dat wordt niet bij de tenten geleverd en moeten de gasten zelf meenemen.
Lezen mensen hun voucher eigenlijk wel?





We hebben ook een tent waarin je het gevoel hebt op een waterbed of moeras te lopen. Gelukkig houdt de kuip het water (nog steeds) buiten, maar comfortabel is het niet. Eigenlijk moet zo'n tent gedeeltelijk worden afgebroken, zand eronder gestort en weer opnieuw worden opgebouwd. Dat kan allemaal niet omdat ook alle "probleem" tenten volledig zijn volgeboekt tot einde seizoen en er dus geen tijd voor is. (afgezien van het feit dat we daar sowieso geen tijd voor hebben. We komen steeds meer tot de conclusie dat deze camping (met het grote aantal eenheden, in dit extreme weer en met dit type gasten) niet te doen is voor twee personen.

Het is tijd om wat positiefs te melden. Voor het eerst in ons nu bijna 33 jaar durende huwelijk zijn we gedurende zo'n lange tijd  24x7 helemaal samen en ook nog eens collega's in plaats van alleen maar man en vrouw. En dat gaat uitstekend, we zitten op 1 lijn, werken goed samen, zijn trots op wat we allemaal bereiken en zijn ervan overtuigd dat we het seizoen tot een goed einde gaan brengen.
Natuurlijk, we hebben al best kritische noten laten vallen in dit blog, maar we geven bewust een realistische weergave van hoe wij het ervaren. We horen en lezen van andere beheerders ook best wel kritische noten, maar er moet toch iets zijn waardoor men toch altijd weer het volgende jaar met frisse moed een seizoen tegemoet treedt. Wij moeten dat nog ervaren in ons eerste jaar. Als het seizoen er straks opzit, gaan we thuis eens goed uitblazen en de zaken op een rijtje zetten.
Hoe dan ook, het is in ieder geval tot nu toe geen saaie belevenis en we hebben ons tot nu toe nog geen moment verveeld. Ook het schrijven van het blog kostte geen enkele moeite, stof genoeg.

Gas.
Sommige gasten knutselen zelf met de geyser en gasflessen. We hebben bij elke mobil home een reserve gasfles staan, zodat we snel kunnen wisselen als een gasfles leeg is. (het gasdepot is nogal een eindje lopen en heuveltje op en heuveltje af en het halen van volle gasflessen doen we dan op een rustig moment).

Zodra ik hoor of op ons notitieblok lees dat er een gasfles leeg is, ga ik er zo snel mogelijk heen om te vervangen. Zo ook gisteren. Toen ik aankwam bij de mobil home, had de gast de fles zelf al vervangen en zei dat het naar gas stonk. De drukregelaar zat niet op zijn kop, en de fles was uiteraard ook niet eerst schoongeblazen. Met een waterpomptang de drukregelaar goed vast gezet (op zijn kop) en de gast gevraagd het verwisselen van gasflessen en aansteken van de waakvlam maar liever door ons te laten doen. Hij gaf aan niet te kunnen wachten vanwege redenen. (ivm privacy gasten wijd ik hier niet verder over uit). De volgende dag opnieuw een berichtje op het notitieblok dat het weer naar gas stonk. Nu bleek een lolbroek de gaskraan op de fles bijna dicht te hebben gedraaid. De gast had zelf opnieuw de geiser "aangevonkt" zoals hij dat noemde, maar wel met de knop in bedrijfsstand, en niet in de " aansteekmodus". Hij deed het wel, maar nu is de temperatuurregelaar knop niet meer te bedienen en zit helemaal vast. Natuurlijk had hij hier niet aangezeten. Ik houd mijn hart vast voor de laatste vier weken in deze stacaravan. Een andere mobil home heeft het probleem dat als het hard regent de geyser van binnen nat wordt en de waakvlam niet meer is aan te steken voordat de geyser van binnen helemaal is opgedroogd. De schoorsteen zit van buiten af gezien normaal op het dak, het zal een combinatie zijn van regen en windrichting. Ook hier proberen gasten van alles uit. Moet er een slotje op de geyserkast?

Donderdag 31 Juli.
Het is droog! Voor het eerst in 12 dagen is het bij het opstaan droog. Nog niet zonnig, wel mistig. Maar je kunt  niet direct alles hebben he?  We hebben vandaag 1 vertrekker en 3 aankomsten, waarmee we weer 100% vol zitten. Donderdag 3 Juli was onze laatste keer dat we helemaal geen vertrek en aankomst hadden. We zien nu in de lijsten dat we in ieder geval tot 16 augustus elke dag wel vertrekken en aankomsten hebben. Behalve 15 augustus. Dat wordt dan onze vrije dag. Die gaan we koesteren.

Veel overleg vandaag met het hoofdkantoor over " ramptent" 511. Morgen vertrekken de gasten en komen ook de nieuwe er weer in. Doort de extreme regenval voelt de tent van binnen aan als een waterbed, en nadert het moment dat de kuip van het leefgedeelte en slaaptent over gaat stromen met rasse schreden. De nieuwe gasten hebben een baby en een kleuter. Wij vinden de tent onbewoonbaar en hebben bij Rent a Tent nogmaals aangegeven dat wij gasten niet op deze manier willen ontvangen en huisvesten in deze tent. We snappen heel goed dat alles is volgeboekt en dat de gasten dus niet kunnen worden overgeboekt naar een andere tent, maar we kunnen hier niet achter staan en zijn wel het loket en 1e aanspreekpunt en in de ogen van de gasten zijn we vertegenwoordigers van de organisatie Rent a Tent. Na veel onderling overleg met het management kunnen de gasten tot en met dinsdag (tijdelijk) terecht bij collega verhuurder en partner Intercamp en zullen dan weer moeten verhuizen naar de Rent a Tent. Dat geeft ons een paar dagen de tijd om het probleem op te lossen; de collega-beheerders van Le Fayolan en Beauregard zullen ons dinsdag komen helpen om de klus te klaren.

Vrijdag 1 augustus.
De laatste maand is begonnen! Vandaag 3 extra vertrekkers (i.v.m. zwarte zaterdag morgen op de Franse autosnelwegen).
Ook de familie uit de waterttent is vertrokken; aandoenlijk om te constateren dat ze nog zo hun best hebben gedaan om zo goed en kwaad als het kan de tent schoon te maken.
De familie die tijdelijk naar de Intercamp tent gaan hebben we vanmiddag ontvangen, en het verhaal uitgelegd. Ze hadden er begrip voor en waren ons dankbaar dat we hebben geregeld ze niet in de "watertent" hoefden.
Na de ontvangsten van vandaag hebben we een begin gemaakt om de ramptent leeg te pakken. Nadat alles eruit was werd de impact van het water ook pas echt zichtbaar. Het kookgedeelte van de tent staat in een diepe kuil en volgens ons had deze tent zo nooit opgezet moeten worden. Na het avondeten heeft Erik alle modderwater met een mop alvast verwijderd zodat het plastic onderzeil vast kan drogen. Morgen even kijken hoe het er voor staat en als het kan het zeil opvouwen zodat ook het moeras eronder wat kan opdrogen. 
Het wordt daarnaast zaterdag weer een drukke wisseldag, dus we hoeven ons niet te vervelen. (wat is dat trouwens ook al weer, vervelen?)



Zondag 3 augustus.
Vandaag 4 vertrekkers, dus vroeg opstaan. We hebben inmiddels geleerd dat gasten die uitnodigend "kom maar binnen" zeggen, de zaak pico bello op orde hebben. Zodra een gast echter begint met social talk, weten we dat we op onze hoede moeten zijn. Zo ook vanmmorgen, meneer kwam ons al ophalen en op weg naar de tent begon hij te keuvelen over het weer etc. Aangekomen bij de tent stonden de stoelen en de tafel (uiteraard nat en onder de modder) buiten (evenals de buren die bij Vacans Soleil logeren en bevriend zijn geraakt en kennelijk graag ook de inspectie wilden bijwonen). Het gascomfoor was niet schoon, parasol kletsnat en vies, jerrycan niet schoon en gevuld met water en er ontbrak nogal wat bestek. Mevrouw regaeerde op onze opmerkingen over de stoelen met "nou, veel succes ermee", maar toen we haar meedeelden dat dan een deel van de borg zou worden ingehouden omdat wij in dat geval moesten schoonmaken, bond ze in en ging mopperend opnieuw aan de schoonmaak. De buren gingen driftig meehelpen. Het ontbrekende bestek kon niet, want zo hadden wij het ook opgeleverd(!).
Na onze volgende uitcheck terug naar de familie; de schoonmaak versie 2.0 was nu redelijk (maar nog niet naar onze norm), het bestek was aangevuld door de buurman (?) en we betaalden de borg terug. Er kon toen geen woord meer vanaf. Wij zijn vriendelijk en zakelijk gebleven met " alstublieft, "dankuwel" en " tot ziens en goede reis"  maar er kwam geen woord meer terug en men vertrok. Hoe anders was dat bij de incheck waarbij we onder het genot van een drankje de familie zoals iedereen een hartelijk welkom gaven en alles koek en ei was.

Maandag 4 augustus.
De camping klusjesman heeft vanmorgen een vrachtje zand/grit gebracht en in de moddertent gelegd.
Het voelt nog wel erg instabiel aan als je erover loopt, maar hier zullen we het mee moeten doen de laatste weken. Het is nu een kwestie van de spullen weer terugzetten, schoonmaken en waterpas stellen van de koelkast en kookkastje en de familie kan er weer in. En nu maar hopen dat het in Augustus droog zal blijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen